ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΥΠΕΧΩΔΕ
(Π.Ο.Σ.Ε. Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ.)
ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ 196-198 Αθήνα 21-1-2007
11471 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ. 6440873
FAX. 6454223
E-MAIL. poseypexode @ otenet.gr
Προς
Τον κ. Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου
Κοιν/ση
α) Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά
β) Υφυπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Θ. Ξανθόπουλο
γ) Γεν. Γραμματέα Δ.Ε. κ. Δ. Κατσιγιάννη
Θέμα : Η εφαρμογή του Ν. 3481/2006
Κύριε Εισαγγελέα ,
Ίσως δεν είναι σύνηθες ένα δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο να απευθύνεται στα ανώτατα κλιμάκια των εισαγγελικών αρχών, αλλά θεωρούμε ότι με την εφαρμογή του Ν.3481/2006 δημιουργούνται τεράστια προβλήματα και επιρρίπτονται ευθύνες σε στελέχη της διοίκησης που δεν έχουν τα μέσα, τους πόρους, την ευθύνη προγραμματισμού των έργων και δέσμευσης των απαραίτητων πόρων για την υλοποίηση τους..
Συγκεκριμένα:
Α) Μετά την ψήφιση του Ν. 3481/06 οι ευθύνες συντήρησης του οδικού δικτύου γίνονται πιο σαφείς για την Διοίκηση και οι λεπτομερείς διατάξεις της συγκεκριμενοποιούνται ( άρθρο 7 ).
Γενικά σας αναφέρουμε ότι βάσει του νέου Νόμου , οι αρμόδιες για την συντήρηση των δρόμων Υπηρεσίες, υποχρεούνται ανά 15μερο να προβαίνουν σε έλεγχο της κατάστασης των και αφού οριοθετήσουν και σημάνουν τις επικίνδυνες θέσεις να καταγράψουν τα ευρήματα σε ειδικό βιβλίο της Υπηρεσίας και εντός δέκα ημερών να προβούν στην αποκατάσταση των ζημιών ώστε να αρθεί η επικινδυνότητα.
Ο Νόμος παρ’ ότι περιγράφει λεπτομερώς την διαδικασία δεν αναφέρει τίποτα για την οικονομική υποστήριξη της, δηλαδή στη χρηματοδότηση του όλου εγχειρήματος.
Σας γνωρίζουμε ότι η αναγκαία διαδικασία προϋποθέτει:
- ειδικό συνεργείο ( οχήματα, προσωπικό, αναλώσιμα υλικά κλπ )
- διάθεση πιστώσεων σε ετήσια και μόνιμη βάση τόσο για τη λειτουργία του παραπάνω συνεργείου, όσο και για επεμβάσεις μεγαλύτερης έκτασης με συμβατικές εργολαβίες.
Από τις προυποθέσεις αυτές :
Α) Για την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση ελλείπουν και οι δύο αφού δεν υπάρχουν ειδικά συνεργεία και η όλη οργάνωση, ο προγραμματισμός, η εισήγηση προς άλλους φορείς ( Υπουργεία, Περιφέρεια κλπ ) για διάθεση πιστώσεων, η ιεράρχηση και η επιλογή των προς εκτέλεση έργων, το ύψος της χρηματοδότησης των, η χρονική κατανομή της χρηματοδότησης, η διακήρυξη δημοπράτησης ενός έργου, η εκδίκαση ενστάσεων ακόμη και θεμάτων αυστηρά τεχνικού χαρακτήρα, η έγκριση του αποτελέσματος της δημοπρασίας, αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα της αρμόδιας Νομαρχιακής Επιτροπής της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ( για επαρχιακό οδικό δίκτυο ), η οποία αποτελείται αποκλειστικά από αιρετούς Νομαρχιακούς Συμβούλους και προεδρεύεται από τον Νομάρχη ή τον πρώτο τη τάξει συνήθως Αντινομάρχη. ( ν. 2218/94 άρθρο 15 παρ. 3 και ν. 2307/95 άρθρο 13 παρ. 10δ )
Β) Για την Περιφερειακή Διοίκηση αρμόδιες Υπηρεσίες για την εφαρμογή του Νόμου είναι οι Δ/νσεις Ελέγχου Συντήρησης Έργων των Περιφερειών ( τέως 3ες ΔΕΚΕ των τέως Π.Υ.Δ.Ε. του ΥΠΕΧΩΔΕ ) που έχουν αρμοδιότητα και επιλαμβάνονται εκτάκτων γεγονότων όλες τις ημέρες του χρόνου (αργίες, Κυριακές) και όλες τις ώρες (ημέρα και νύχτα...) ανάλογα με τις παρουσιαζόμενες έκτακτες ανάγκες που τους γνωστοποιούν άλλες Υπηρεσίες ( αστυνομία , πυροσβεστική κλπ ) , όπως είναι:
α. Κατολισθήσεις πρανών και πτώσεις βράχων επί του οδοστρώματος.
β. Πτώσεις στύλων ηλεκτροφωτισμού, πινακίδων σήμανσης και στηθαίων ασφαλείας από προσκρούσεις οχημάτων.
γ. Καθαρισμός οδών από λάδια-πετρέλαια και διάφορα αντικείμενα.
δ. Επιδιόρθωση διακοπής φωτοσήμανσης κόμβων από διάφορες αιτίες.
ε. Αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών (όπως: πλημμύρες , θεομηνίες).
στ. Γενικευμένες χιονοπτώσεις και παγετός σε όλο το εθνικό δίκτυο, κατά την διάρκεια των οποίων το σύνολο των υπαλλήλων λειτουργεί σε 24-ωρη βάση και ιδιαίτερα τους μήνες από Οκτώβριο έως και Απρίλιο και σχεδόν όλες τις ημέρες ( Κυριακές –γιορτές –αργίες ).
ζ. Ορισμένες ΔΕΣΕ διατηρούν αποχιονιστικούς σταθμούς (π.χ. Μέτσοβο, Κατάρα, Πεντάλοφο, Καστανιά, διόδια Τραγάνας, ράχες Τυμφρηστού κλπ), οι οποίοι λειτουργούν σε 24-ωρη βάση με υπαλλήλους που διαμένουν εκεί από Οκτώβριο έως Απρίλιο κάθε έτους, για εργασίες αποχιονισμού και διασποράς αλατιού .
Κύριε Εισαγγελέα ,
Στις αρμοδιότητες των ΔΕΣΕ περιλαμβάνονται όλα τα προαναφερόμενα, που έχουν άμεση επίδραση όχι μόνο στην ομαλή λειτουργία των σημαντικότερων οδικών αξόνων της Χώρας με σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις, αλλά όπως γνωρίζετε, μπορεί να έχουν επιπτώσεις στην σωματική ακεραιότητα ή και στην ίδια την ζωή των χρηστών του οδικού δικτύου.
Το περίεργο είναι και θέλουμε να σας επισημάνουμε την τραγική οικονομική κατάσταση των Υπηρεσιών αυτών και την απόλυτη αδυναμία τους να προγραμματίσουν και να εκτελέσουν οποιοδήποτε έργο της αρμοδιότητας τους, εξαρτώμενες απόλυτα από το εάν οι ιδιώτες πιστωτές τους αποδεχτούν ή όχι την αύξηση της πίστωσης και του χρόνου εξόφλησης που δεν είναι πλέον προβλέψιμος !
Οι ΔΕΣΕ των περιφερειών έχουν χρέη από τον προηγούμενο χρόνο που ξεπερνούν και τα 2.000.000 ευρώ ανά Υπηρεσία με αποτέλεσμα η λειτουργία τους να γίνεται προβληματική.
Ήδη έχει παρατηρηθεί άρνηση των πιστωτών να προμηθεύσουν νέα υλικά με πίστωση, χωρίς την εξόφληση των παλαιών οφειλών ( αλάτι, υγρά καύσιμα, ασφαλτικά υλικά, ανταλλακτικά, μίσθωση μηχανημάτων κλπ )
Τα παλαιά χρέη των Υπηρεσιών αυτών, η έλλειψη σαφούς νομικού πλαισίου λειτουργίας τους ( υπάγονται στις περιφέρειες, χρηματοδοτούνται εν πολλοίς από το ΥΠΕΧΩΔΕ με χρήματα της ΤΕΟ Α.Ε. ) και το αυστηρό πλαίσιο που προβλέπει ο Ν. 3481/06 για την αποκατάσταση των ζημιών στο οδικό δίκτυο ( εντός 10ημέρου, ανεξάρτητα αν υπάρχουν πιστώσεις ) δημιουργούν ένα εκρηκτικό μίγμα που είναι θέμα χρόνου πότε θα εκραγεί.
Οι συνάδελφοι αναρωτιούνται και εμείς μαζί τους με πιο μαγικό τρόπο οι υπηρεσίες αυτές, ή οι αντίστοιχες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης θα υλοποιήσουν την διάταξη του Ν.3486/06 που προβλέπει εντός δέκα ημερών να προβαίνουν στην αποκατάσταση των ζημιών ώστε να αρθεί η επικινδυνότητα του οδικού δικτύου όταν δεν έχουν στην διάθεση τους αναγκαίους οικονομικούς πόρους ;Τι θα γίνει σε ένα έκτακτο γεγονός μεγάλης κλίμακας;
Κύριε Εισαγγελέα ,
Όπως γνωρίζετε σε περίπτωση ατυχήματος ή αξίωσης ιδιώτη ο αρμόδιος Εισαγγελέας και ο Ανακριτής καλεί για ανάκριση τους αρμόδιους υπαλλήλους ή τους προυσταμένους των τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ή της Περιφερειακής Διοίκησης για ανάκριση. Ο μεγάλος αριθμός ατυχημάτων, η παλαιότητα του επαρχιακού οδικού δικτύου, και η έλλειψη πόρων για την άμεση επιδιόρθωση του συντελούν στο να παρουσιάζονται σε εβδομαδιαία βάση στα ανακριτικά γραφεία όσοι συνάδελφοι υπηρετούν στις αρμόδιες υπηρεσίες και αντιλαμβάνεστε την ψυχική καταπόνηση και τα μεγάλα έξοδα που υποβάλλονται.
Οι συνάδελφοι βρίσκονται μεταξύ σφύρας και άκμονος !
Σύμφωνα με τον Ν. 3481/2006 λίγοι συνάδελφοι είναι υπεύθυνοι για το σύνολο του οδικού δικτύου της χώρας, χωρίς να έχουν ούτε τα μέσα, ούτε τους πόρους ούτε την δυνατότητα προγραμματισμού των απαραίτητων έργων, που όπως γνωρίζεται πολλές φορές επικρατούν μικροπολιτικές σκοπιμότητες στην ιεράρχηση τους.
Μετά τα παραπάνω, θέλουμε να σας παρακαλέσουμε, στα πλαίσια της νομιμότητας και της εφαρμογής του Νόμου, με όλο το σεβασμό στο λειτούργημα σας , να λάβετε υπόψη σας και εξετάσετε και τις παραπάνω παραμέτρους, δίνοντας τις κατάλληλες οδηγίες για την ορθή απονομή της δικαιοσύνης.
Για το Δ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Κώστας Καπελώνης Νίκος Λύτρας