lezanta

Επιστολή προς τον Υπουργό Υ.Π.ΕΝ. για καθορισμό συνάντησης με το Δ.Σ. της Ομοσπονδίας (Α.Π.212/7-11-2019)

 

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε (Π.Ο.Σ.Ε. Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.)

ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ 196-198 

114 71 ΑΘΗΝA

ΤΗΛ. : 210-6440873

FAX : 210-6454223

SITE: www.poseypexode.gr

E-MAIL: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Αθήνα, 7- 11 -2019

Αρ. Πρωτ. 212

      

 

 

ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας,

κ. Κ. Χατζηδάκη 

Θέμα: Καθορισμός συνάντησης με το Δ.Σ. της Π.Ο.Σ.Ε.Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.

Κύριε Υπουργέ,

Αρχικά, θα θέλαμε να σας ευχηθούμε καλή δύναμη στο έργο σας, σε έναν κρίσιμο τομέα για την ανάπτυξη της χώρας, όπως είναι αυτός του Περιβάλλοντος. Η Π.Ο.Σ.Ε.Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. είναι η Ομοσπονδία που εκπροσωπεί τους εργαζομένους στο χώρο των Υποδομών, του Περιβάλλοντος και των εποπτευόμενων φορέων των αντίστοιχων Υπουργείων, του Τ.Ε.Ε. και του Κτηματολογίου.

Διαχρονικά, η Ομοσπονδία κινήθηκε και κινείται στη βάση των επεξεργασμένων θέσεων στους τομείς που καλύπτει. Με τις θέσεις της έχει συμβάλει, εδώ και δεκαετίες, σε όλα τα στάδια ανάπτυξης της χώρας.

Οποιαδήποτε δραστηριότητα, είτε αφορά το δημόσιο τομέα, είτε τον ιδιωτικό τομέα, δεν μπορεί να πετύχει οικονομοτεχνικά, χωρίς την ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού. Αυτό το υπαρκτό κεφάλαιο θα πρέπει να συνεχίσουμε να το αξιοποιούμε, ώστε να αυξήσουμε τους αναπτυξιακούς δείκτες.

Για την ενημέρωσή σας, παραθέτουμε τις θέσεις της Ομοσπονδίας, ζητώντας:

1) Αναβάθμιση του έργου που μπορούν να προσφέρουν οι εργαζόμενοι στις Υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας.

  1. Την ανάπτυξη και αναβάθμιση του Τμήματος Μητροπολιτικού Σχεδιασμού Θεσσαλονίκης σε επίπεδο Διεύθυνσης και την κατ’ επέκταση διοικητική οργάνωση των Υπηρεσιών του. Συνημμένα, σας παραθέτουμε τις απόψεις του Τμήματος Μητροπολιτικού Σχεδιασμού, μέσω του πρωτοβάθμιου Συλλόγου των εργαζομένων στο Ν. Θεσσαλονίκης (Συνημμένο 1.)
  2. Εφαρμογή ολοκληρωμένης πολιτικής Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό της πληροφοριακής υποδομής με μείωση του λειτουργικού και διαχειριστικού κόστους, δημιουργία εφαρμογών ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης του πολίτη. Ενοποίηση εφαρμογών για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών.
  3. Μεταφορά των υπηρεσιών του Υ.Π.ΕΝ σε ένα πρότυπο κτίριο που θα πληροί τις σύγχρονες προδιαγραφές, τις αρχές της εξοικονόμησης ενέργειας αλλά και της οικολογίας, με χώρους στάθμευσης, πρόσβασης ΑΜΕΑ, με χώρους οι οποίοι θα ανταποκρίνονται στους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας και με εξασφαλισμένη πρόσβαση σε μέσα σταθερής τροχιάς, βελτιώνοντας τους όρους εργασίας των υπαλλήλων και τη λειτουργία της Διοίκησης με ταυτόχρονη εξοικονόμηση χρημάτων από τα μισθώματα.

2) Με αφορμή την εθνική τραγωδία της 23ης Ιουλίου 2018 στο Μάτι Αττικής ζητάμε την απλούστευση και κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Πολιτική Προστασία και της δαιδαλώδους πολεοδομικής νομοθεσίας, της οποίας οι εξαιρέσεις και οι εκτροπές εξαγριώνουν με την προκλητικότητά τους, την εφαρμογή της νομιμότητας και το γκρέμισμα όλων των παράνομων περιφράξεων που κλείνουν την πρόσβαση των πολιτών προς τον αιγιαλό και την παραλία, καθώς και την άμεση υλοποίηση όλων των απαραίτητων αντιπλημμυρικών έργων στις πληγείσες περιοχές και τον ολοκληρωμένο αντιπλημμυρικό σχεδιασμό της χώρας.

3) Ριζική αναβάθμιση της περιβαλλοντικής πολιτικής. Σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, είναι επιτακτική η ανάγκη, όχι απλά να διαμορφώσουμε όρους και πολιτικές για την προστασία της βιοποικιλότητας, την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και την προώθηση της «πράσινης ανάπτυξης», αλλά αυτές να υλοποιηθούν προς όφελος του κοινωνικού συνόλου. Η προστασία του περιβάλλοντος μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης, η οποία πρέπει να ωφελήσει όλους τους πολίτες, όχι μόνο τους λίγους.

Για να επιτευχθεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, θα πρέπει να τεθούν εξ’ αρχής ξεκάθαροι και σταθεροί κανόνες που να ρυθμίζουν τις αναπτυξιακές διαδικασίες. Στο πλαίσιο αυτό, ζητάμε την ολοκλήρωση θεσμοθέτησης των Ε.Π.Μ. (Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών) σε περιοχές Natura, καθώς και την υλοποίηση στην πράξη του συστήματος διαχείρισης για τις προστατευόμενες περιοχές. Ζητάμε τον καθορισμό και την εφαρμογή των κατάλληλων μέτρων προστασίας και διαχείρισης.

Βασικό ζητούμενο είναι η ενσωμάτωση της διάστασης της βιοποικιλότητας σε όλες τις τομεακές πολιτικές και στην εφαρμογή αυτών των πολιτικών.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας πρέπει να δείχνει με τις δικές του αποφάσεις το «παράδειγμα» για αυτή την ενσωμάτωση, να προωθεί και να επιμένει στην αντίστοιχη δράση όλων των άλλων φορέων. Η Εθνική Στρατηγική για τη Βιοποικιλότητα της Ελλάδας που περιλαμβάνει τη συνολική προσέγγιση για τα θέματα περιβάλλοντος θα πρέπει να περάσει στο στάδιο εφαρμογής της. Υπάρχουν εργαλεία και τρόποι για την αντιμετώπιση των κρίσιμων περιβαλλοντικών θεμάτων μέσω της αειφόρου ανάπτυξης ενός διαφορετικού δηλαδή μοντέλου ανάπτυξης που θα καταλήξει σε όφελος όλου του κοινωνικού συνόλου και όχι προς όφελος των ξένων – κυρίως- επενδυτών.

Η κωδικοποίηση της πολεοδομικής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας, καθώς και η απλοποίηση των διαδικασιών μπορούν κάλλιστα να δημιουργήσουν πρόσφορο έδαφος για την δημιουργία επενδύσεων, διασφαλίζοντας παράλληλα το φυσικό μας κεφάλαιο.

Το περιβάλλον με τις κατάλληλες και ορθές πολιτικές αποφάσεις και πρωτοβουλίες έχει τη δυνατότητα να αναδειχθεί σε σημαντικό βραχίονα οικονομικής ανάπτυξης με τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών εγχειρημάτων και νέων θέσεων εργασίας.

Στο όνομα της αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης, δεν δεχόμαστε οι όποιες αποκαλούμενες «στρατηγικές επενδύσεις» να χρήζουν διαφορετικής/ευνοϊκής αντιμετώπισης έναντι των υπολοίπων και χωρίς παράλληλα να διασφαλίζεται η διαφάνεια. Η αναστροφή του κλίματος της ύφεσης δεν εξαρτάται μόνο από κάποιες μεγάλες ή πολύ μεγάλες επενδύσεις αλλά και από τις μικρότερες, που μπορούν να δώσουν θέσεις εργασίας και να συμβάλουν στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. Ιδίως οι πράσινες επενδύσεις που αποδεικνύονται παγκοσμίως ως κύριος μοχλός ανάκαμψης, πρέπει να τεθούν σε ορθή και ισόρροπη βάση στην Ελλάδα.

Είμαστε αντίθετοι στη δυνατότητα που έχει δοθεί σε φορείς εκμετάλλευσης να καθορίζουν χρήσεις γης, όρους δόμησης κλπ με έκδοση ΠΔ κατά παραγγελία και να ακυρώνουν με αυτό τον τρόπο τον υφιστάμενο σχεδιασμό της πολιτείας.

Στο πλαίσιο της απλοποίησης των διαδικασιών αδειοδότησης και πάταξης της γραφειοκρατίας δόθηκε η δυνατότητα με το νόμο 4014/11 η περιβαλλοντική αδειοδότηση και ο περιβαλλοντικός έλεγχος - επιθεώρηση να μπορεί να ασκείται και από ιδιώτες. Σε περίπτωση εφαρμογής των διατάξεων αυτών, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ο κρίσιμος ρόλος του Δημοσίου ως εγγυητή της νομιμότητας και της προστασίας του περιβάλλοντος.

Είμαστε κάθετα αντίθετοι με την εκχώρηση νευραλγικών αρμοδιοτήτων των Υπηρεσιών μας στον ιδιωτικό τομέα.

Ζητάμε την άμεση κατάργηση των σχετικών άρθρων όλων των νομοθετημάτων που εκχωρούν αρμοδιότητες των Υπηρεσιών του Υ.Π.ΕΝ. σε μη δημόσιους Φορείς.

Το Υ.Π.ΕΝ. θα πρέπει να αναβαθμίσει τις αρμόδιες ως προς αυτό υπηρεσίες του με περισσότερα στελέχη, εξοπλισμό και παράλληλα η μεταφορά της όλης διαδικασίας αδειοδότησης και ελέγχου σε διαδικτυακές πλατφόρμες μπορεί να ενισχύσει τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη του πολίτη προς το κράτος και να περιορίσει τα φαινόμενα συναλλαγής, αδιαφάνειας και διαφθοράς.

Ζητάμε παράλληλα την ενίσχυση των υπηρεσιών επιθεώρησης και περιβαλλοντικής αδειοδότησης.

Η Πράσινη Ανάπτυξη και η στροφή της ενεργειακής πολιτικής της χώρας μας στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και τις πράσινες επενδύσεις, θα πρέπει να συντάσσονται με τα οικονομικά οφέλη της κοινωνίας και να μην αποτελούν ευκαιρία για πλουτισμό των εθνικών και διεθνών εταιρειών, που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό.

Η ανάδειξη και προώθηση νέων μορφών ενέργειας (ΑΠΕ, φωτοβολταϊκά, βιομάζα), η σωστή εκμετάλλευση και η ορθή διαχείριση των αποβλήτων, μέσα από ένα νέο συνολικό, σωστότερο σχεδιασμό και η υλοποίησή τους, θα επιφέρουν σημαντικά οφέλη και καλύτερη ποιότητα ζωής.

Η αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας αποτελεί επιτακτική ανάγκη και μπορεί να συνεισφέρει θετικά στη δεινή οικονομική κατάσταση της χώρας, προσφέροντας παράλληλα θέσεις εργασίας σε εξειδικευμένο και μη εργατικό δυναμικό με την παράλληλη διασφάλιση της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, το οποίο αποτελεί και τον μεγαλύτερο πλούτο της χώρας μας.

4) Την πολεοδομική και χωροταξική οργάνωση της χώρας με τρόπο που θα αναιρεί οριστικά την αυθαίρετη δόμηση. Η διατήρηση δε του άρθρου 24 του Συντάγματος κρίνεται αναγκαία, όπως αναγκαία κρίνεται και η κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης, και ειδικότερα των παρεκκλίσεων της παρ. 2 του Άρθρου 1 του από 24-5-85 Προεδρικού Διατάγματος.

Σε ό,τι αφορά το Χωροταξικό Σχεδιασμό, απαιτείται η εφαρμογή των κατάλληλων Χωρικών Πολιτικών σε τομείς, όπως η βιομηχανία, οι υδατοκαλλιέργειες, ο τουρισμός, οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες κλπ.

Ιδιαίτερα σημαντική θεωρείται η υλοποίηση του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού.

Τέλος, απαραίτητη είναι η αναδιατύπωση και η αποσαφήνιση του Ν. 4269/2014 και του Ν. 4315/2014 (Πράξεις Εφαρμογής) γιατί, ως έχουν, καθιστούν ανεφάρμοστο ουσιαστικά τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό, ενώ δημιουργούν και πολλά ερωτηματικά στην εφαρμογή του.

Θεωρούμε απαράδεκτες τις νομοθετικές ρυθμίσεις, μέσω των οποίων διαγράφονται βεβαιωμένα πρόστιμα πολεοδομικών παραβάσεων ύψους αρκετών εκατομμυρίων ευρώ. Η πράξη αυτή προκαλεί το κοινωνικό αίσθημα τη στιγμή που οι αποδοχές εργαζομένων και συνταξιούχων διαρκώς μειώνονται.

5) Σωματείο Εργαζομένων στο Κτηματολόγιο

Τον Ιανουάριο του 2018 με το ν.4512, θεσμοθετήθηκε η οριστική δομή του Κτηματολογίου με τη μορφή Ν.Π.Δ.Δ., δηλαδή η ολοκλήρωση των διαδικασιών Κτηματογράφησης σε όλη την χώρα και η διαχείριση του Κτηματολογίου, από έναν Ενιαίο Δημόσιο Φορέα, ο οποίος κατοχυρώνει το εμπράγματο δικαίωμα, με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, συμμαζεύοντας ουσιαστικά όλες τις υπηρεσίες, (άμισθα και έμμισθα Υποθηκοφυλακεία, Κτηματολόγιο Δωδεκανήσου, Κτηματολόγιο Πρωτευούσης, Οριστικά Κτηματολογικά Γραφεία, Ε.Κ.ΧΑ. Α.Ε.) σε έναν Φορέα, το Ελληνικό Κτηματολόγιο.

Πέραν της εμφανούς οικονομίας κλίμακας που συντελείται, τα οφέλη για την ελληνική οικονομία είναι ιδιαίτερα σημαντικά καθώς από τον ενιαίο έλεγχο και την ενιαία διαχείριση των κτηματολογικών γραφείων, υπολογίζονται κέρδη υπέρ του ελληνικού δημοσίου, περί τα 15.000.000 ευρώ περίπου ετησίως, αλλά και κέρδος για τον πολίτη καθώς καταβάλει μειωμένα τέλη σε σχέση με το προϋπάρχον σύστημα. Κέρδη τα οποία με την ολοκλήρωση της ενσωμάτωσης των γραφείων και της πλήρους λειτουργιάς του Φορέα, υπολογίζεται να ανέλθουν στα 50.000.000 με 70.000.000 εκ. ευρώ ετησίως.

Αν αναλογιστεί κανείς ότι αυτά τα νούμερα αναφέρονται σε περίοδο ύφεσης και με πιθανότερο σενάριο η δραστηριότητα γύρω από την αγορά ακίνητων στη χώρα μας να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια, ιδιαιτέρα με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η παρούσα κυβέρνηση (π.χ. αναστολή ΦΠΑ στην οικοδομή) αναλογικά θα αυξηθούν και τα ανωτέρω ποσά.

Όφελος όμως δεν έχει μόνο το Ελληνικό Κράτος μέσω των εσόδων, αλλά και όσοι αποφασίσουν να επενδύσουν στην χώρα μας, μιας και υπάρχει πλέον ψηφιοποιημένη η πληροφορία για την χρήση γης.

Ως εργαζόμενοι στηρίζουμε διαχρονικά όλες τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που στόχο έχουν την ανάπτυξη και την εξέλιξη του «Ελληνικού Κτηματολογίου» με κέρδος για τον πολίτη και τον Κρατικό Προϋπολογισμό και την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου για πληροφορία της γης, τόσο σε νομικό όσο και χωρικό επίπεδο.

6) Θέματα που αφορούν στο Ν. 4635/2019 «Επενδύω στην Ελλάδα & άλλες διατάξεις»

  • Πειθαρχική δίωξη υπαλλήλων (άρθρο 1) Η πολυνομία, η πολυπλοκότητα και ασάφεια της νομοθεσίας, τα τεράστια ελλείμματα στελέχωσης, ο φόρτος εργασίας, η έλλειψη υλικοτεχνικής υποστήριξης, είναι προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Δημόσιοι υπάλληλοι καθημερινά και αντί να επιλύονται για να βοηθηθούν ώστε να κάνουν ακόμα καλύτερα τη δουλειά τους, βρίσκονται αντιμέτωποι με την απειλή πειθαρχικών διώξεων αν σε διάστημα μόλις ενός μήνα δε γνωμοδοτήσουν κάτω από ένα καθεστώς απόλυτης πίεσης.
  • Ενίσχυση των αδειοδοτικών και ελεγκτικών μηχανισμών (άρθρα 10,11,14,15) Επιχειρείται η διευκόλυνση των επενδύσεων απλοποιώντας τις διαδικασίες αδειοδότησης, χωρίς διαφοροποίηση στους τύπους των επενδύσεων βιομηχανία, υποδομή, τουρισμός, κλπ καταργώντας εξίσου ολόκληρα στάδια της υφιστάμενης διαδικασίας (γνωμοδοτήσεις ή/και εγκρίσεις, κλπ.) χωρίς να εξετάζεται το επίπεδο των επιπτώσεων. Για εμάς αναγκαία προϋπόθεση για την διευκόλυνση των επενδύσεων είναι η ενίσχυση των αδειοδοτικών και ελεγκτικών μηχανισμών, ανάδειξη του συμβουλευτικού και υποστηρικτικού ρόλου τους, αναβάθμιση του ελεγκτικού έργου, εντατικοποίηση των ελέγχων και αναβάθμιση των αντίστοιχων Δημόσιων Υπηρεσιών με τεχνογνωσία – επιμόρφωση και παροχή των απαιτούμενων μέσων. Διευκόλυνση των επενδύσεων με Δημόσιο έλεγχο και περιβαλλοντική προστασία 
  • Ενιαίος ψηφιακός χάρτης (άρθρα 3-8) Καθοριστικό είναι να παραμείνουν υπό τον έλεγχο και την εποπτεία του Δημοσίου τα δεδομένα που θα συγκεντρωθούν κατά την δημιουργία του Ενιαίου Ψηφιακού Χάρτη, η ενημέρωση - διόρθωση και η επικαιροποίηση τους θα πρέπει να εξασφαλίζεται με την απρόσκοπτη συνεργασία μεταξύ των Δημόσιων Φορέων.
  • Αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων και έλεγχο από ιδιώτες με όμορα συμφέροντα (άρθρο 2) Μόνο αναβαθμισμένοι και επαρκώς στελεχωμένοι Δημόσιοι Ελεγκτικοί Μηχανισμοί μπορούν να εξασφαλίζουν την ανεξαρτησία και ακεραιότητα που απαιτεί η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων και ο έλεγχος της υλοποίησης τους μακριά από σχήματα που μπορεί να έχουν τα ίδια συμφέροντα με αυτά των επενδυτών.
  • Τοπικά χωρικά σχέδια (άρθρα 207-208) Είμαστε αντίθετοι τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια να κατακερματίζονται ανά πολεοδομική ενότητα με προτεραιότητα τις περιοχές που παρουσιάζουν πιο έντονες αναπτυξιακές, περιβαλλοντικές ή κοινωνικές πιέσεις. Η διαδικασία της προέγκρισης των Ειδικών Χωρικών Σχεδίων για χωροθέτηση και ανάπτυξη μικρομεσαίων επενδυτικών σχεδίων ή δραστηριοτήτων, γίνεται τώρα προαιρετική για τον ενδιαφερόμενο ιδιώτη ή το Δημόσιο και μπορεί να καταθέτει απευθείας την αίτηση οριστικής έγκρισης. Πιστεύουμε σε στρατηγικές και σημαντικές επενδύσεις δημοσίου συμφέροντος που θα έχουν σεβασμό στο περιβάλλον και την κοινωνία με προτεραιότητα τη βιωσιμότητα τους και τον αειφόρο χαρακτήρα τους

Κύριε Υπουργέ,

Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα θέλαμε να μας ορίσετε συνάντηση, προκειμένου να σας εκθέσουμε τις θέσεις και τις απόψεις μας για τα ανωτέρω θέματα, που αφορούν το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας σε επιχειρησιακό και εργασιακό επίπεδο. Προσβλέπουμε σε μια δημιουργική συνεργασία, τόσο για την ενίσχυση του αντικειμένου εργασίας μας, όσο και του ρόλου των υπηρεσιών.

 

Συννημένα: 1. Υπ’ αριθ. 41/11-10-2019 έγγραφο του Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΕΧΩΔΕ & πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ Νομού Θεσσαλονίκης

 Screenshot1

 

Στοίχιση ανα