lezanta

Επιστολή προς τον Υπουργό ΥΠΟ.ΜΕ για καθορισμό συνάντησης με το Δ.Σ. της Ομοσπονδίας (Α.Π.192/7-10-2019)

 

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε (Π.Ο.Σ.Ε. Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.)

ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ 196-198 

114 71 ΑΘΗΝA

ΤΗΛ. : 210-6440873

FAX : 210-6454223

SITE: www.poseypexode.gr

E-MAIL: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Αθήνα, 7- 10 -2019

Αρ. Πρωτ. 192

      

 

 

ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Yποδομών & Μεταφορών,

κ. Κ. Καραμανλή

KOIN: 1. Υφυπουργό Υπ.ΥΠΟ.ΜΕ.,

κ. Ι. Κεφαλογιάννη

2. Γεν. Γραμ. Υποδομών, κ. Γ. Καραγιάννη

3. Γεν. Γραμ. Μεταφορών, κ. Ν. Σταθόπουλο

Θέμα: Καθορισμός συνάντησης με το Δ.Σ. της Π.Ο.Σ.Ε.Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.

Κύριε Υπουργέ,

Αρχικά, θα θέλαμε να σας ευχηθούμε καλή δύναμη στο έργο σας, σε έναν κρίσιμο τομέα για την ανάπτυξη της χώρας, όπως είναι αυτός των Υποδομών και Μεταφορών. Η Π.Ο.Σ.Ε.Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. είναι η Ομοσπονδία που εκπροσωπεί τους εργαζομένους στο χώρο των Υποδομών, του Περιβάλλοντος και των εποπτευόμενων φορέων των αντίστοιχων Υπουργείων, του Τ.Ε.Ε. και του Κτηματολογίου.

Διαχρονικά, η Ομοσπονδία κινήθηκε και κινείται στη βάση των επεξεργασμένων θέσεων στους τομείς που καλύπτει. Με τις θέσεις της έχει συμβάλει, εδώ και δεκαετίες, σε όλα τα στάδια ανάπτυξης της χώρας στο χώρο των Δημοσίων έργων.

Βασικός μοχλός αυτής της συμβολής ήταν και θα είναι οι εργαζόμενοι. Το έμψυχο υλικό όλων των βαθμίδων και τομέων διοικητικού και τεχνικού, μέσα από την πολύχρονη εμπειρία του, αποτελεί το μεγάλο κεφάλαιο στη Μελέτη, Κατασκευή και Ποιότητα των Δημοσίων Έργων, με αντίστοιχη μεγάλη εμπειρία και στις Φυσικές Καταστροφές.

Οποιαδήποτε δραστηριότητα, είτε αφορά το δημόσιο τομέα, είτε τον ιδιωτικό τομέα, δεν μπορεί να πετύχει οικονομοτεχνικά, χωρίς την ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού. Αυτό το υπαρκτό κεφάλαιο θα πρέπει να συνεχίσουμε να το αξιοποιούμε, ώστε να αυξήσουμε τους αναπτυξιακούς δείκτες.

Για την ενημέρωσή σας, παραθέτουμε τις θέσεις της Ομοσπονδίας, ζητώντας:

  1. Ενίσχυση του Επιτελικού και Εφαρμοστικού αντικειμένου του Υπουργείου
  2. Μετά την εφαρμογή του Ν. 3852/2010 (Νόμος Καλλικράτη), η εμπειρία και η επαφή μας με τις Περιφέρειες, έδειξε ότι η άναρχη μεταφορά έργων από το Υπουργείο, τα οποία αδυνατούσαν να επωμισθούν οι Περιφέρειες, έγινε ουσιαστικά για επικοινωνιακούς πολιτικά λόγους και όχι αναπτυξιακούς. Αυτό επέτεινε τη σύγχυση αρμοδιοτήτων, την αδυναμία ερμηνείας νομοθετικού πλαισίου και κυρίως την αδυναμία ολοκλήρωσης και υλοποίησης των έργων, δεδομένου ότι οι συμβάσεις που έχουν μεγάλο οικονομικό αντικείμενο απαιτούν και εξειδικευμένη τεχνογνωσία. Είναι απαραίτητο να υπάρξει σαφής διαχωρισμός αρμοδιοτήτων Υπουργείου και Περιφερειών. Την αρμοδιότητα για Έργα Εθνικού Επιπέδου θα πρέπει να την έχει το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών.
  3. Ανάδειξη του Υπουργείου στον τομέα των δημοσίων έργων, μέσω της Γ.Γ.Υ., ως το μοναδικό φορέα σχεδιασμού, προγραμματισμού, συντονισμού και υλοποίησης των δημόσιων έργων, με σαφή προσδιορισμό ως μοναδικού φορέα μελέτης και κατασκευής έργων εθνικού επιπέδου.
  4. Ο ποιοτικός έλεγχος πρέπει να αποτελέσει κυρίαρχο στόχο και μέλημα όλων των συντελεστών και δομών στην κατασκευή και εκμετάλλευση του έργου. Βασικός συντελεστής αυτής της δραστηριότητας πρέπει να είναι το Κεντρικό Εργαστήριο Δημοσίων Έργων σε συνδυασμό με τα περιφερειακά εργαστήρια.
  5. Ενίσχυση του ρόλου των υπαλλήλων. Το προσωπικό των Υπηρεσιών του Υπουργείου είναι τεχνικά καταρτισμένο, μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα σε οποιοδήποτε τομέα, τόσο σε επίπεδο μελέτης, όσο και κατασκευής συγκοινωνιακών, λιμενικών, κτιριακών, υδραυλικών κ.λ.π. έργων και αποτελείται από άτομα υψηλού μορφωτικού επιπέδου με πανεπιστημιακές, μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές, με γνώση ξένων γλωσσών και υπολογιστικών συστημάτων. Η απαξίωση του ανθρώπινου δυναμικού με την ανάθεση των έργων σε ιδιώτες και εξωτερικούς συμβούλους δεν προάγει το έργο του Υπουργείου και κατ’ επέκταση την ανάπτυξη της χώρας.
  6. Θα πρέπει να γίνει κατανοητός ο ρόλος των υπαλλήλων στην ολοκλήρωση των έργων και στην εξασφάλιση των ελέγχων, που είναι απαραίτητοι για ένα άρτιο τεχνικά (μελετητικά και κατασκευαστικά) αποτέλεσμα, ώστε να είναι ασφαλές για τους πολίτες. Φανταστείτε ένα έργο μελέτη - κατασκευή από τον ιδιώτη, που όσο καλή πρόθεση και να υπάρχει, υπερισχύει η επιβίωση της επιχείρησης και φυσικά το κέρδος. Η ιδιωτική πρωτοβουλία και συμμετοχή είναι σημαντική, χωρίς να καπελώνει και να υπερισχύει του Υπουργείου και του ανθρώπινου δυναμικού του.
  7. Είναι απαραίτητη η προώθηση και εφαρμογή του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών για την περίοδο 2019 – 2037. Ο συγκεκριμένος σχεδιασμός συμβάλλει σημαντικά στη μελλοντική στρατηγική στον τομέα των Υποδομών & Μεταφορών, που αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στην ανάπτυξη της χώρας και στην ποιότητα ζωής των πολιτών, με βάση τις Ευρωπαϊκές επιταγές για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Θέματα που αφορούν Δομές της Γ.Γ.Υ. – Φορείς - Εργαζομένους

1. Ειδικές Υπηρεσίες Δημοσίων Έργων

ΕΥΔΕ Κρήτης και Δωδεκανήσων

Στελέχωση της ΕΥΔΕ Κρήτης και Δωδεκανήσων: 1) Ολοκλήρωση της μετακίνησης οκτώ υπαλλήλων στην ΕΥΔΕ Κρήτης και Δωδεκανήσων, με την υπ’ αρ. 86695/3894/7-11-2018 απόφαση του Υπουργού ΥΠΟ.ΜΕ και με θετική ομόφωνη γνωμοδότηση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου. 2) Μεταφορά των εργαζομένων από την πρώην ΕΥΔΕ Αποσελέμη, οι οποίοι έχουν μεταφερθεί στον Ο.Α.Κ. Α.Ε. (με σύμβαση ορισμένου χρόνου που ανανεώνεται ανελλιπώς από το 2006 από τον Υπουργό Υποδομών, ζήτημα το οποίο θα πρέπει να επιλυθεί) και κατέχουν δωδεκαετή εμπειρία στην επίβλεψη και διαχείριση συμβάσεων δημοσίων έργων (υδραυλικών, συγκοινωνιακών). 3) Άμεση ολοκλήρωση της διαδικασίας μίσθωσης κτηρίου για την στέγαση της ΕΥΔΕ Κρήτης και Δωδεκανήσων.

ΕΥΔΕ Μακεδονίας

Διασφάλιση της εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας της νέας ΕΥΔΕ Μακεδονίας, η οποία προήλθε μετά την συνένωση των υπηρεσιών της ΕΥΔΕ ΚΥΥ και της ΕΥΔΕ Α/Δ Β.Ε. και στελεχώνεται από 58 υπαλλήλους διαφόρων ειδικοτήτων. Συγκεκριμένα, ακολουθήθηκε από την προηγούμενη διοίκηση μια παράτυπη και μη σύννομη διαδικασία στέγασης, όπου χωρίς να υπάρχει ενεργό συμβόλαιο και κτιριοδομικός κανονισμός, αποφασίστηκε η στέγαση της υπηρεσίας να γίνει σε κτήριο της οδού Γιαννιτσών. Η έλλειψη χώρου γραφείων αλλά και ειδικότερα αποθήκης αρχείου δημιουργούν προβλήματα δυσλειτουργίας καθώς το αρχείο της νέας υπηρεσίας είναι πολύ μεγάλο (περιλαμβάνει φακέλους σημαντικών έργων).

Στέγαση της νέας ΕΥΔΕ σε κρατικό κτήριο με ανάλογους χώρους, ώστε να γίνει και περιστολή των δαπανών της και λειτουργικότερη. Η ύπαρξη κρατικού κτηρίου στην Θεσσαλονίκη στην οδό Στρωμνίτσης 53 αποτελεί την κατάλληλη λύση. Το εν λόγω κτήριο είναι ιδιοκτησίας του τέως ΥΠΕΧΩΔΕ και παραχωρήθηκε για να στεγαστούν τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης. Στη μέγιστη δυναμικότητά του υπήρχαν περίπου τετρακόσιες θέσεις εργασίας, ενώ τώρα δεν υπερβαίνουν τις διακόσιες. Με σωστή διαχείριση των χώρων, θεωρούμε πως μπορεί να συστεγαστεί η ΕΥΔΕ Μακεδονίας σε αυτό το κτήριο.

ΕΥΔΕ Ηπείρου και Κέρκυρας 

  • Εφαρμογή του ΠΔ 123/2017 στην κατανομή των έργων με απόδοσή τους στις υπηρεσίες που χωρικά τους ανήκουν. Τρανταχτό παράδειγμα η αφαίρεση έργων της ΕΥΔΕ ΗΠΕΙΡΟΥ και ΚΕΡΚΥΡΑΣ και η απόδοσή τους αναιτιολόγητα στην ΕΥΔΕ ΠΕΛΛΟΠΟΝΗΣΟΥ, ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ και ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ, χωρίς καμία πρόθεση μομφής για τους συναδέλφους.
  • Εξ ορθολογισμός της χωρικής εμβέλειας των ΕΥΔΕ, ώστε να μην παρατηρείται το φαινόμενο της επίβλεψης των έργων από υπηρεσίες που βρίσκονται πολύ μακριά από αυτά. Π.χ. Επίβλεψη του έργου ανακατασκευής της γέφυρας της Πλάκας από συναδέλφους που πρέπει να διανύσουν απόσταση 205 χλμ προς την Πλάκα και 205 επιστροφής στην έδρα τους, συνολικά 410 χλμ., όπως και άλλων έργων (οδική σύνδεση του Αθαμανίου κ.λ.π.), όταν η ΕΥΔΕ ΗΠΕΙΡΟΥ ΚΑΙ ΚΕΡΚΥΡΑΣ βρίσκεται σε απόσταση 80 χλμ. Ομοίως για το έργο «ΥΠΟΛΕΙΠΟΜΕΝΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΚΤΙΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΔΥΤΙΚΟ ΑΞΟΝΑ ΒΟΡΡΑ ΝΟΤΟΥ», η απόσταση από την έδρα της Υπηρεσίας που θα το επιβλέπει είναι συνολικά 430 χλμ, όταν από την ΕΥΔΕ ΗΠΕΙΡΟΥ ΚΑΙ ΚΕΡΚΥΡΑΣ είναι συνολικά 25 χλμ.

Υποδιεύθυνση Απαλλοτριώσεων, Τοπογραφήσεων και Γεωπληροφορικής Β.Ε.

Αναφορικά με τη νεοσύστατη Υποδιεύθυνση Απαλλοτριώσεων, Τοπογραφήσεων και Γεωπληροφορικής Β.Ε. θα πρέπει να διασφαλιστούν άμεσα όλες οι απαιτούμενες προϋποθέσεις που θα εξασφαλίσουν την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία της, σε όλα τα επίπεδα (στελέχωση υπηρεσιών, παροχή απαιτούμενης υλικοτεχνικής υποδομής κλπ). Χρήζει ιδιαίτερης μνείας, η αναγκαιότητα υπογραφής το ταχύτερο δυνατόν από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, της Διαπιστωτικής Πράξης με την οποία καθορίζονται οι αρμοδιότητες της Υποδιεύθυνσης, σε σχέση με την αντίστοιχη Διεύθυνση της Αθήνας, προκειμένου να γίνει η ανάλογη μεταφορά του ενεργού αρχείου και να ξεκινήσει να παράγεται έργο. Επισημαίνουμε ότι, η διαπιστωτική Πράξη είναι έτοιμη προς υπογραφή, ωστόσο παραμένει σε εκκρεμότητα.

Συνέχιση και η επίσπευση των διαδικασιών μετατάξεων, σύμφωνα με τις υπάρχουσες αιτήσεις υπαλλήλων για την στελέχωση της Υποδιεύθυνσης με το απαραίτητο προσωπικό. Οι αιτήσεις μετατάξεων προέρχονται κάποιες από την ΕΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ και κάποιες από τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα (ΟΤΑ και Υπουργεία) μέσω του Ν.4530/2018.

ΕΥΔΕ Έβρου

Ολοκλήρωση της στελέχωσης της ΕΥΔΕ Έβρου, λόγω του σημαντικού έργου που διαχειρίζεται, καθώς επίσης και της γεωπολιτικής σημασίας της συγκεκριμένης κρατικής δομής.

ΕΥΔΕ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

Η υπηρεσία είναι επαρκώς στελεχωμένη με έμπειρο προσωπικό και διαθέτει τεχνογνωσία σε έργα υδραυλικά, οικοδομικά και οδοποιίας. Διαπιστώνονται τα παρακάτω:

  • Στήριξη και ενίσχυση του φυσικού αντικειμένου της ΕΥΔΕ Θεσσαλίας, π.χ. έργα Αχελώου – Σμοκόβου – αρδευτικά και φράγματα – συγκοινωνιακά – κτιριακά, κλπ.
  • Τα έργα χρηματοδότησης από τομεακά προγράμματα οποιουδήποτε φορέα να υλοποιούνται από τις υπηρεσίες του Υπουργείου.
  • Για την μεγαλύτερη ταχύτητα στην δημοπράτηση των έργων χρειάζεται συνεργασία του τμήματος μελετών με τις επιτόπου υπηρεσίες, διότι εκείνες γνωρίζουν καλύτερα τις τοπικές συνθήκες και τις τυχόν δυσκολίες.
  • Στενότερη συνεργασία της κεντρικής διοίκησης με τις περιφερειακές υπηρεσίες σε θέματα προγραμματισμού των έργων.
  • Καθιέρωση ετήσιας επίσκεψης-σύσκεψης, στο τέλος κάθε έτους, για τον απολογισμό και των προγραμματισμό των δράσεων.
  • Προβολή και ανάδειξη από το Υπουργείο, του έργου που επιτελείται περιφερειακά, (ανακοινώσεις στον τύπο, χρήση ψηφιακών μέσων, κ.α).
  • Καλύτερος συντονισμός με τη Διεύθυνση επιμόρφωσης, για την κάλυψη δαπανών των υπαλλήλων, όταν συμμετέχουν σε συνέδρια και επιμορφωτικές ημερίδες.

2. Φυσικές Καταστροφές

  • Θωράκιση της χώρας από φυσικές καταστροφές. Η Ελλάδα, η οποία από επίσημα στατιστικά στοιχεία κατέχει την 6η θέση ανάμεσα στις πιο ενεργές σεισμικά χώρες παγκοσμίως, στερείται ενός ολοκληρωμένου, σύγχρονου και αποτελεσματικού σχεδιασμού αντιμετώπισης των φυσικών καταστροφών και της αντισεισμικής θωράκισης. Η αποκατάσταση των επιπτώσεων από φυσικές καταστροφές είναι κομβικό πολιτικό και κοινωνικό ζήτημα. Η διαχείριση των φυσικών καταστροφών έχει ως ορισμό την ολότητα των συστηματικών και συγχρονισμένων πράξεων για την αποφυγή, θωράκιση και μείωση των επιπτώσεων μιας καταστροφής από φυσικά αίτια. Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, ότι η διαχείρισή τους πρέπει να γίνεται από μόνιμες κρατικές δομές (Δ.Α.Ε.Φ.Κ. Κεντρικής, Βορείου και Δυτικής Ελλάδας), ώστε να λειτουργεί οργανωμένα ολόκληρος ο μηχανισμός αντιμετώπισης των φυσικών καταστροφών, όταν μάλιστα οι εν λόγω υπηρεσίες δεν είναι μόνο υπηρεσίες αποκατάστασης σεισμοπλήκτων, αλλά κινητοποιούνται άμεσα μετά από μία φυσική καταστροφή (σεισμοί, πυρκαγιές, πλημμύρες, κατολισθήσεις κλπ.) σε θέματα αυτοψιών, ελέγχου και επανελέγχου επικίνδυνων κτιρίων, άρσεων επικινδυνοτήτων, κατεδαφίσεων επικίνδυνων και ετοιμόρροπων κτιρίων σε συνεργασία με άλλες υπηρεσίες και εκτέλεσης επειγόντων δημοσίων έργων. Για το λόγο αυτό, μετά από τη νομοθέτηση των Δ/νσεων με το Νέο Οργανισμό του Υπουργείου, ζητάμε την άμεση στελέχωση των Υπηρεσιών του Υπ. ΥΠΟ.ΜΕ.
  • Ολοκλήρωση, με την αντίστοιχη απόφαση του Υπουργού Υποδομών, της απόφασης του Υπηρεσιακού Συμβουλίου (30/9/2019) για τη μεταφορά υπαλλήλων με σκοπό τη στελέχωση της ΔΑΕΦΚ Δυτικής Ελλάδας, καθώς και οποιασδήποτε άλλης κατά το παρελθόν απόφασης σχετικά με το θέμα. Είναι ανάγκη να αποκατασταθεί η ομαλή λειτουργία των υπηρεσιών αποκατάστασης επιπτώσεων από φυσικές καταστροφές, ώστε να αντιμετωπίζονται άμεσα και αποτελεσματικά, σε μία περιοχή έντονης σεισμικής δραστηριότητας, όπως είναι η Δυτική Ελλάδα. 
  • Επιπλέον στελέχωση της ΔΑΕΦΚ Βορείου Ελλάδας.
  • Νομοθέτηση, για την αποζημίωση των συναδέλφων, που συμμετέχουν στις εργασίες αποκατάστασης επιπτώσεων από τις φυσικές καταστροφές ανά την Ελλάδα. Επειδή πρόκειται για φυσικές καταστροφές και οι συνθήκες είναι ιδιαίτερες, για όσο υπάρχει χρονικά η έκτακτη κατάσταση, η αποζημίωση να έχει ανάλογα χαρακτηριστικά και όχι αυτά των Εκτός Έδρας, τα οποία δεν καλύπτουν, ούτε ποιοτικά ούτε ποσοτικά τις ανάγκες της διαδικασίας που αφορούν τις Φυσικές Καταστροφές. Η αποζημίωση είναι αναγκαίο να καλύπτει το σύνολο των ειδικοτήτων που δραστηριοποιούνται για την αντιμετώπιση του φαινομένου και την εξυπηρέτηση του πολίτη. 
  • Συνεχής ενημέρωση των συναδέλφων, από τις αρμόδιες υπηρεσίες, σε θέματα αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών. Παροχή κατάλληλου εξοπλισμού και μέσων ατομικής προστασίας για την ασφαλή και αποτελεσματική εκτέλεση των καθηκόντων.
  • Να μην επιστρέφεται στα αδιάθετα του Υπουργείου Οικονομικών το αντίστοιχο τμήμα της δωρεάν κρατικής αρωγής που αντιστοιχεί στο μη εκταμιευθέν ποσό του δανείου για σεισμόπληκτα κτίρια όπου περαιώθηκαν οι εργασίες, όπως βεβαιώθηκε κατόπιν αυτοψίας των Μηχανικών της Υπηρεσίας, όταν δεν έχουν ολοκληρωθεί οι αντίστοιχες διοικητικές διαδικασίες (εκταμίευση 2ης και 3ης δόσης).

3. Κτιριακό 

  • Εφόσον υλοποιηθεί τελικά ο σχεδιασμός του Υπουργείου για τη μεταστέγαση των υπηρεσιών της Γ.Γ.Υ. του Υπ. ΥΠΟ.ΜΕ., να τηρηθούν όλες οι κτιριολογικές προδιαγραφές που προβλέπονται και απαιτούνται για κτίρια Δημοσίων Υπηρεσιών, καθώς και να εξασφαλίζονται οι κανόνες Υγιεινής και Ασφάλειας της εργασίας. Σε κάθε περίπτωση, η όποια μεταφορά πραγματοποιηθεί, θα πρέπει να γίνει με την έγκαιρη προειδοποίηση των Υπηρεσιών και εντός του ωραρίου κι όχι όπως έγινε με τη μεταφορά των τριών Υπηρεσιών, ΕΥΔΕ/ΚΣΣΥ, Διεύθυνση Απαλλοτριώσεων, Τοπογραφήσεων και Γεωπληροφορικής (Δ25) και Διεύθυνση Υποδομών Σταθερής Τροχιάς, Συντηρήσεων και Ασφάλειας (Δ14), ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλή μετάβαση.
  • Είναι επείγουσα ανάγκη να αντιμετωπισθούν θέματα Υγιεινής και Ασφάλειας σε όλα τα κτίρια της ΓΓΥ, καθώς και ολοκλήρωση των διαδικασιών μίσθωσης, όπου αυτές πρέπει να ολοκληρωθούν.
  • Οριστική επίλυση του προβλήματος στέγασης της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την εκμετάλλευση ιδιόκτητου οικοπέδου του, συνολικής επιφάνειας 8 στρεμμάτων, όπου σήμερα στεγάζεται η Διεύθυνση Κεντρικού Εργαστηρίου Δημοσίων Έργων (ΚΕΔΕ-Δ23).

4. Προτάσεις επί του Οργανισμού Υπ. ΥΠΟ.ΜΕ.

Με την ορθολογική - σύγχρονη οργάνωση των υπηρεσιών και τον ενιαίο σχεδιασμό μπορούν να αντιμετωπισθούν ή να υλοποιηθούν: η αναπτυξιακή συμβολή του Υπουργείου και των Περιφερειών, η αξιοποίηση πόρων και η ποιότητα του παραγόμενου έργου, η ικανοποίηση των χρηστών των δημοσίων έργων, η ενσωμάτωση αρχών χρηστής διοίκησης και κράτους δικαίου, η αποτελεσματική διαχείριση κρίσεων και φυσικών καταστροφών, ο εξορθολογισμός των λειτουργικών δαπανών και η εφαρμογή σύγχρονων λειτουργικών προτύπων. Ειδικότερα:

α) Στελέχωση και ορθολογική κατανομή του προσωπικού στη Γ.Γ.Υ.

Οι χωρίς σχεδιασμό και λόγω έλλειψης των απαιτούμενων από το ψηφιακό οργανόγραμμα περιγραμμάτων θέσεων εργασίας, τοποθετήσεις υπαλλήλων στις Υπηρεσίες του Υπ. ΥΠΟ.ΜΕ, έχουν επιφέρει πολλά προβλήματα. Πιο συγκεκριμένα:

  • Μη ορθολογική κατανομή του προσωπικού στις υπηρεσίες ανά κλάδο και ειδικότητα.
  • Κάποιες Υπηρεσίες είναι υποστελεχωμένες και άλλες υπερστελεχωμένες.
  • Αποψίλωση υπηρεσιών από έμπειρο προσωπικό, σε σημείο που σύντομα θα προκληθούν προβλήματα στη λειτουργία τους.
  • Τοποθέτηση υπαλλήλων με ειδικότητες, οι οποίες ουδεμία σχέση έχουν με το αντικείμενο της υπηρεσίας στην οποία τοποθετούνται.

Επομένως, καθίστανται αναγκαία τα παρακάτω:

  • να προχωρήσουν οι απαιτούμενες αλλαγές στο Π.Δ. 123/2017, όσον αφορά τις ειδικότητες για την κάλυψη θέσεων ευθύνης
  • επανασύσταση των Τμημάτων Διοικητικού – Γραμματείας σε όλες τις Διευθύνσεις, προκειμένου να αποκατασταθούν οι δυσλειτουργίες που προέκυψαν από την κατάργησή τους.
  • περαιτέρω στελέχωση της ΕΥΔΕ ΚΣΕΣΠ, με τους ήδη εργαζόμενους με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, που ανανεώνονται ανελλιπώς από το 2004 από τον Υπουργό Υποδομών, υπαλλήλων με πολυετή εμπειρία σχετικά με συμβάσεις παραχώρησης.
  • ψηφιοποίηση του αρχείου του συνόλου των υπηρεσιών της Γ.Γ.Υ, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η οποία θεωρείται επιβεβλημένη και υποχρεωτική, καθόσον οδηγεί στην αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης, τη διευκόλυνση της εργασίας των υπαλλήλων, την εξοικονόμηση πόρων και την ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
  • αναβάθμιση με την πιστοποίηση του Κεντρικού Εργαστηρίου Δημοσίων Έργων (ΚΕΔΕ) και την επανασύνδεσή του με τα Περιφερειακά Εργαστήρια των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, τα οποία έχουν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους, με αποτέλεσμα να χάνεται η αποκτηθείσα τεχνογνωσία-εμπειρία και ο εργαστηριακός εξοπλισμός τους να παραμένει αναξιοποίητος και σε κεντρικό και σε περιφερειακό επίπεδο.
  • ενιαία, σε όλη την ελληνική επικράτεια, αντιμετώπιση της συντήρησης του παράπλευρου οδικού δικτύου και όχι τη διαφοροποίησή της, με χωρικά κριτήρια που δεν συνάδουν με την απαίτηση ενιαίου προγραμματισμού και ευθύνης της συντήρησης των αυτοκινητοδρόμων.
  • Άμεση εφαρμογή του ΠΔ 71/3-7-2019 ¨Μητρώα συντελεστών παραγωγής δημοσίων έργων, μελετών, τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών (ΜΗ.ΤΕ.)¨ και έκδοση των αντίστοιχων εγκυκλίων. Αποτέλεσμα της εφαρμογής θα είναι η συνεισφορά στην εύρυθμη λειτουργία τόσο της Δ/νσης Μητρώων (Δ24), όσο και της αγοράς που επηρεάζεται άμεσα.
  • Διατήρηση του Μητρώου Φυσικών Προσώπων, στη Δ/νση Μητρώων του Υπουργείου μας και τη μη εκχώρηση της αρμοδιότητας στο Τ.Ε.Ε., άλλα Επιμελητήρια και συλλόγους δημοσίου δικαίου.

5. Ολοκλήρωση της αξιολόγησης και των διαδικασιών Κρίσεων θέσεων ευθύνης.

Άμεση κατάργηση του άρθρου 218 του Ν. 4512/2018

«Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις» για τη σύσταση του Σώματος Ειδικών Επιμετρητών δημοσίων και ιδιωτικών έργων.

Είμαστε αντίθετοι με τη σύσταση του σώματος Επιμετρητών Δημοσίων Έργων. Δεν κατανοούμε την αναγκαιότητα ύπαρξης του εν λόγω σώματος. Ιδιώτες μηχανικοί θα εμπλέκονται σε δημόσια έργα, τα οποία κατασκευάζουν ιδιώτες; Ποιες οι ασφαλιστικές δικλείδες για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος; Δεν υπάρχουν ήδη 3μελείς Επιτροπές για την παραλαβή και σύνταξη των πρωτοκόλλων παραλαβής αφανών εργασιών (Π.Π.Α.Ε.); Γιατί πρέπει να αφαιρεθεί η αρμοδιότητα επιμετρήσεων από τους δημοσίους υπαλλήλους;

Αξιολόγηση - αποτίμηση του έργου των δημοσίων υπαλλήλων.

Είμαστε υπέρ της αξιολόγησης, με στόχο τη βελτίωση των δημοσίων υπηρεσιών και των υπαλλήλων, προς όφελος του πολίτη. Η αξιολόγηση αυτή δεν πρέπει να συνδέεται με τιμωρητικές πρακτικές και απολύσεις αλλά με τη δια βίου μάθηση και εξέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης, το οποίο ως ο ανθρώπινος σύνδεσμος του κράτους με τον πολίτη, πρέπει να χρησιμοποιεί όλα τα σύγχρονα μέσα και την τεχνογνωσία για τη δημιουργία μιας Δημόσιας Διοίκησης - παρόχου υψηλού επιπέδου υπηρεσιών προς τον πολίτη και τις επιχειρήσεις.

6. Έκδοση του νέου Οργανισμού του Ο.Α.Σ.Π. και τη θεσμική ένταξη της Μονάδας Ερευνάς «ΙΤΣΑΚ» στον ερευνητικό ιστό της χώρας, μέσω κατάλληλης νομοθετικής ρύθμισης, η οποία θα εντάσσει ρητά το ΙΤΣΑΚ στους νόμους 4310/2014 και 4386/2016, ώστε να διασφαλιστεί τόσο η αποτελεσματική εκπλήρωση του έργου και της αποστολής του, όσο και η βιωσιμότητά του. Άρση της άνισης και διακριτικής μεταχείρισης εις βάρος των ερευνητών της Μονάδας Έρευνας «ΙΤΣΑΚ» του ΟΑΣΠ και άμεση δρομολόγηση της ένταξής τους στις διατάξεις του αρ. 12 του ν. 4575/2018 για την καταβολή του εφάπαξ χρηματικού ποσού.

7. Να σταματήσει η διαρκής απαξίωση των τεχνικών υπηρεσιών, με τη συνεχή μεταφορά αρμοδιοτήτων σε ανώνυμες εταιρείες (Α.Ε.), οι οποίες λειτουργούν έξω από το δημοσιολογιστικό έλεγχο και στοιχίζουν πανάκριβα στον ελληνικό λαό. Οι Α.Ε. λειτουργούν με αμφισβητούμενη διαφάνεια, με ειδικό προνομιακό νομοθετικό πλαίσιο και έχουν κόστος πολύ μεγαλύτερο απ’ αυτό των τεχνικών υπηρεσιών. Είναι απόλυτα σαφές ότι τα δημόσια έργα μπορούν να υλοποιηθούν, με λιγότερο κόστος κατασκευής απ’ αυτό των Α.Ε., από τις δημόσιες τεχνικές υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Περιφερειών, οι οποίες στελεχώνονται από αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό και έχουν συμβάλει καταλυτικά στην κατασκευή σημαντικών έργων υποδομής στη χώρα μας.

8. Να εφαρμοστεί ο δημοσιολογιστικός έλεγχος και στις Α.Ε., όπως ισχύει σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες, δηλαδή ο προληπτικός ή κατασταλτικός έλεγχος των δαπανών τους από το Ελεγκτικό Συνέδριο, περί της νομιμότητας και κανονικότητας αυτών. Επισημαίνουμε ότι η ολική ιδιωτικοποίηση του σχεδιασμού και της διαχείρισης των έργων, που σταθερά και έμπρακτα επιδιώκεται διαχρονικά από τις πολιτικές ηγεσίες, σε πολύ λίγα χρόνια θα οδηγήσει σε νέες χρεοκοπημένες Δημόσιες Εταιρίες.

9. Ακύρωση των αποικιοκρατικών συμβάσεων παραχώρησης, με τις οποίες παραδίδονται όλα στους παραχωρησιούχους.

Απαιτούμε την άμεση εξασφάλιση των εσόδων του Δημοσίου από τις συμβάσεις παραχώρησης και τον έλεγχο του ύψους αποπληρωμής του κόστους της Αττικής Οδού και της Γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου, μέσω ελέγχου του ύψους των εισπράξεων, αξιοποιώντας το σύγχρονο ελεγκτικό μηχανισμό της πρώην ΤΕΟ Α.Ε. (SCADA), που έχει μεταφερθεί σε υπηρεσίες της Γ.Γ.Υ, αφού ακόμη και σήμερα παραμένει ανενεργό με τεράστια ζημιά για το Δημόσιο. Θα μπορούσε να αξιοποιηθεί κατάλληλα από τη νέα Υπηρεσία Οδικών Τελών. Επιπλέον, απαιτούμε την άμεση έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για τη λειτουργία της Υπηρεσίας Οδικών Τελών.

10. Άμεση κάλυψη των εσόδων του ΤΕΕ. που καταργήθηκαν με το Ν.4093/2012, μέσω της άμεσης υπαγωγής των λειτουργικών του δαπανών (μισθοδοσία κλπ.) στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Διασφάλιση της νομικής μορφής του ως Ν.Π.Δ.Δ., ώστε να μην αλλοιωθεί ο ρόλος του και περιοριστεί η δραστηριότητά του σε απλό διαχειριστή κονδυλίων του ΕΣΠΑ και να συνεχιστεί απρόσκοπτα η λειτουργία του, ως τεχνικού συμβούλου του Κράτους. Να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων με μισθολογικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα, ισότιμα με των άλλων υπαλλήλων του Δημοσίου και των Ν.Π.Δ.Δ.

11. Καταβολή ανθυγιεινού επιδόματος στους συναδέλφους των πρώην Περιφερειακών Εργαστηρίων και των Τμημάτων αυτών, είτε αυτά ανήκουν σήμερα στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση ή στην Αιρετή Περιφέρεια.

12. Αναγκαίες τροποποιήσεις στο Μη.Μ.Ε.Δ.

  • Άμεση επιμόρφωση στη διαδικασία των ηλεκτρονικών διαγωνισμών και στη συνέχεια πρακτική εξάσκηση όλων των μελών του Μη.Μ.Ε.Δ.
  • Εφαρμογή εξαίρεσης από τις κληρώσεις υπάλληλων που έχουν ήδη κληρωθεί. Οι δημοπρασίες γίνονται σε πολύ κοντινές ημερομηνίες, οπότε οι υπάλληλοι αναγκάζονται να απέχουν από τα υπόλοιπα υπηρεσιακά τους καθήκοντα. Παρατηρούνται παράπονα από συναδέλφους για ανισότιμο φόρτο κληρώσεων.
  • Εξαιτίας της αδυναμίας συνεδρίασης εξ αποστάσεως, κυρίως για την εξέταση κρίσιμων ζητημάτων, πχ έλεγχος δικαιολογητικών συμμετοχής, αποκλεισμός διαγωνιζομένων με κατάπτωση εγγυητικών συμμετοχής κλπ, να εκδίδεται εντολή μετακίνησης και καταβολή εξόδων κίνησης στα μέλη των επιτροπών διαγωνισμού.
  • Επιπλέον κίνητρο, τόσο για τη συμμετοχή στις Επιτροπές Διαγωνισμού, όσο και για την τήρηση των προθεσμιών που προβλέπονται, θα μπορούσε να προβλεφθεί και η θέσπιση αμοιβής των μελών της επιτροπής, για να μπορούν αυτές να λειτουργήσουν και εκτός ωραρίου, χωρίς να αποτελούν πρόβλημα για τους συμμετέχοντες.

13. Διατήρηση της προσωπικής διαφοράς σε όσους μετατάσσονται ή έχουν μεταταχθεί με οποιαδήποτε τρόπο (μετατάξεις – υποχρεωτική ή εθελούσια 10 κινητικότητα κ.λ.π.) και με αναδρομική ισχύ. Παρά την αποκατάσταση με τον Ν.4483 (άρθρο 99) για κατηγορίες υπαλλήλων (ενδοαυτοδιοικητική κινητικότητα), εξαιρούνται ακόμη άλλες περιπτώσεις διαφοροποιώντας τους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα.

  • Αποκατάσταση της υπερβάλλουσας μείωσης (Ν. 4024/2011), που υπέστησαν οι συνάδελφοι κατά την ενδοϋπουργική κινητικότητα (άρθρο 33, Ν.4482/2017).

14. Εκτός Έδρας Μετακινήσεις. Αύξηση των ημερών και της ημερήσιας αποζημίωσης, καθώς και επαναπροσδιορισμό των ειδικοτήτων που συμμετέχουν στα εκτός έδρας. Η επιτόπου παρουσία του τεχνικού προσωπικού για την σωστή επίβλεψη των εργασιών κατασκευής, μελέτης, διαδικασιών επιτάξεων κ.λ.π., απαιτεί περισσότερες ημέρες τον μήνα, πόσο δε μάλλον, όταν το ίδιο τεχνικό προσωπικό επιβλέπει περισσότερα του ενός έργα. Η ισχύουσα κατάσταση, σε συνδυασμό με εκδηλωμένες προθέσεις για επίβλεψη από ιδιωτικές εταιρείες, γεννούν σοβαρά ερωτήματα για την διαφάνεια και την ποιότητα των έργων, στο βαθμό που στο τέλος θα γίνονται επιβλέψεις απουσία του Δημοσίου και μόνο από Ανάδοχο και κάποια ιδιωτική εταιρεία, όπου πάντα θα παραμένει άγνωστη και με πολλά ερωτηματικά η μεταξύ τους σχέση.

15. Νομική Κάλυψη για Υπηρεσιακές Υποθέσεις και εφαρμογή της πρόσφατης ΚΥΑ του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών και σχετικές αλλαγές στη σχετική Νομοθεσία.

16. Επαναλειτουργία των παιδικών κατασκηνώσεων στη Μαλακάσα Αττικής και συνέχιση αυτού του πετυχημένου θεσμού στη συνείδηση των υπαλλήλων, αφού τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά τα τρία τελευταία χρόνια είχαν σαν αποτέλεσμα τη μη λειτουργία της, ύστερα από 55 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας. Καταγγέλλουμε κάθε προσπάθεια εκχώρησης των εγκαταστάσεων της κατασκήνωσης σε ιδιωτικά συμφέροντα.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα θέλαμε να μας ορίσετε συνάντηση, προκειμένου να σας εκθέσουμε τις θέσεις και τις απόψεις μας για τα ανωτέρω θέματα, που αφορούν το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών σε επιχειρησιακό και εργασιακό επίπεδο. Προσβλέπουμε σε μια δημιουργική συνεργασία, τόσο για την ενίσχυση του αντικειμένου εργασίας μας, όσο και του ρόλου των υπηρεσιών.

 pr gr