Κύριε Υπουργέ, Όπως γνωρίζετε, με το υπ’ αριθ. 121/28-6-2013 έγγραφό μας, σας είχαμε υποβάλει τις προτάσεις μας για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου των Δημοσίων Έργων και Μελετών. Ειδικότερα, αναφερόμαστε και στην αναγκαία μέριμνα που επιβάλλεται να ληφθεί για τη διατήρηση της λειτουργικότητας των έργων, μέσω συγκεκριμένων μέτρων που να εξυπηρετούν τους στόχους για τους οποίους σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν. Μεταξύ των μέτρων που προτείναμε, είναι η δέσμευση πόρων, αλλά και η εξεύρεση νέων πηγών χρηματοδότησης για τη συντήρηση του οδικού δικτύου της χώρας, προκειμένου να διασφαλιστούν οι στοιχειώδεις συνθήκες κυκλοφορίας και ασφάλειας, καθώς και η αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος των συνεχιζόμενων άδικων ποινικών διώξεων των αρμόδιων υπαλλήλων που ασχολούνται με τη συντήρηση του οδικού δικτύου. Με την ευκαιρία της σύνταξης και προώθησης προς ψήφιση στη Βουλή νομοσχεδίου του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ., επανερχόμαστε στο κρίσιμο αυτό θέμα και τονίζουμε την αναγκαιότητα να γίνουν οι ανάλογες νομοθετικές ρυθμίσεις, προκειμένου να αντιμετωπιστούν, τόσο η εγκατάλειψη του οδικού δικτύου της χώρας εξαιτίας της έλλειψης των αναγκαίων πόρων, όσο και οι άδικες διώξεις των συναδέλφων που έχουν επιφορτιστεί με τις αρμοδιότητες της συντήρησης και κινδυνεύουν να καταδικαστούν χωρίς να ευθύνονται, γεγονός που τους δημιουργεί κλίμα φόβου και ανασφάλειας, προκαλώντας δυσχέρειες στην εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών. Η δραματική έλλειψη πιστώσεων και χρηματοδοτήσεων λόγω της οικονομικής συγκυρίας και η παντελής έλλειψη χρηματοδότησης από τα έσοδα των διοδίων που σχεδόν στο σύνολό τους έχουν μεταφερθεί στους παραχωρησιούχους των αυτοκινητοδρόμων, έχει επιδεινώσει δραματικά την κατάσταση, με συνέπεια το εθνικό και επαρχιακό μας οδικό δίκτυο να «καταρρέει». Σημειώνεται ότι από τα έσοδα των διοδίων για το 2007 διατέθηκαν από την ΤΕΟ Α.Ε. στις υπηρεσίες συντήρησης της χώρας συνολικά 90 εκατ. ευρώ, για το 2012 διατέθηκαν μόνο 9 εκατ. ευρώ, ενώ με το κλείσιμο της ΤΕΟ Α.Ε. διακόπηκε η χρηματοδότηση. Πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους ότι χωρίς την αναγκαία χρηματοδότηση, δεν μπορεί να γίνει συντήρηση. Παραδόξως, η έλλειψη χρηματοδότησης για τη συντήρηση συνοδεύτηκε με δρακόντειες ρυθμίσεις, με βάση το Ν. 3481/2006, παράγραφοι 5 και 6 του άρθρου 7, σε ό,τι αφορά τις ευθύνες όσων υπαλλήλων είναι αρμόδιοι για τον έλεγχο της συντήρησης του οδικού δικτύου. Η μέχρι σήμερα εμπειρία από την εφαρμογή του προαναφερομένου νόμου έχει δείξει ότι στην καλύτερη των περιπτώσεων και εφόσον υπάρχουν οι πιστώσεις μετακίνησης, οι αρμόδιοι υπάλληλοι εποπτεύουν, εντοπίζουν και καταγράφουν τα προβλήματα, αλλά για την αποκατάστασή τους υπάρχει έλλειψη πιστώσεων και κατά συνέπεια αδυναμία παρέμβασης των αρμοδίων υπηρεσιών, με αποτέλεσμα όταν συμβαίνει ένα οδικό ατύχημα οι υπάλληλοι να εγκαλούνται άδικα στα ανακριτικά και δικαστικά γραφεία και να καταλήγουν κατηγορούμενοι. Δεν είναι τυχαίο ότι οι υπάλληλοι των υπηρεσιών συντήρησης δεν επιθυμούν την παραμονή τους σε αυτές και μόνιμη επιδίωξή τους είναι η μετακίνησή τους σε άλλες υπηρεσίες. Επισημαίνουμε όμως ότι οι παραπάνω διώξεις υπαλλήλων στη συντριπτική τους πλειοψηφία τελικά καταλήγουν στην αθώωσή τους, αφού εν το μεταξύ για αρκετά χρόνια έχουν υποστεί οικονομική και ηθική εξάντληση μέχρι να προσδιοριστούν οι δίκες και κατόπιν αυτών να τελεσιδικήσουν. Κύριε Υπουργέ, Ζητάμε την άμεση χρηματοδότηση των έργων συντήρησης με τις αναγκαίες πιστώσεις, που έχουν ζητήσει οι αρμόδιες υπηρεσίες για την αποκατάσταση τουλάχιστον των επικινδύνων τμημάτων του οδικού δικτύου, τη δέσμευση πόρων και την εξεύρεση νέων πηγών χρηματοδότησης για τη συντήρηση του οδικού δικτύου της χώρας, καθώς επίσης και την κατάργηση της σχετικής νομοθεσίας (παράγραφος 5 και 6 του άρθρου 7 του Ν. 3481/2006) με την προώθηση ανάλογης νομοθετικής ρύθμισης, η οποία θα δίνει τη δυνατότητα στους υπάλληλους να εκτελούν απρόσκοπτα και στο ακέραιο τα καθήκοντά τους. Διαφορετικά, οι υπάλληλοι θα υποχρεωθούν να εισηγηθούν τη διακοπή επ’ αόριστον της κυκλοφορίας των επικίνδυνων οδικών τμημάτων, μέχρι να εγκριθούν οι απαιτούμενες πιστώσεις και να αποκατασταθούν οι βλάβες αυτών, διασφαλίζοντας στοιχειωδώς την οδική ασφάλεια των πολιτών και την προσωπική τους αξιοπρέπεια. |