ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε (Π.Ο.Σ.Ε. Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.) |
ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ 196-198
114 71 ΑΘΗΝA
ΤΗΛ. : 210-6440873
FAX : 210-6454223
SITE: www.poseypexode.gr
E-MAIL: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
|
Αθήνα, 14/07/2016
Α.Π : 257
|
|
ΠΡΟΣ: Την ομάδα εργασίας για την επαναξιολόγηση
των δομών των οργανικών μονάδων του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ.
|
Θέμα: Προτάσεις για την επαναξιολόγηση των δομών των Οργανικών Μονάδων του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. |
Η Π.Ο.Σ.Ε.Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. θεωρεί ότι η ορθολογική και σύγχρονη οργάνωση των δομών των Οργανικών Μονάδων του ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ. καθίσταται αναγκαία προκειμένου να επιτευχθεί:
- Η προώθηση του αναπτυξιακού έργου του Υπουργείου
- Η αποτελεσματική πορεία εκτέλεσης των Δημοσίων έργων και της εκπόνησης Μελετών
- Η αναβάθμιση της ποιότητας του παραγόμενου έργου και των παροχών υπηρεσιών στους χρήστες
- Η ορθή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού
- Η αποτελεσματική διαχείριση κρίσεων και φυσικών καταστροφών
- Ο εξορθολογισμός της λειτουργικής δαπάνης και του κόστους των έργων με ενιαίο σχεδιασμό.
Για την αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών είναι απαραίτητο:
- Να γίνει ανασχεδιασμός των υπηρεσιών με γνώμονα την αποτελεσματικότερη και οικονομικότερη λειτουργία τους, την ουσιαστική εποπτεία των βασικών υποδομών από οποιονδήποτε φορέα ή επίπεδο διοίκησης εκτελούνται, τη διαφάνεια και την ικανοποίηση του πολίτη- χρήστη των υποδομών.
- Να αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία, η εξειδίκευση και η πολύτιμη εμπειρία των υπηρεσιών και στελεχών της.
- Να σταματήσει το αίσθημα της ανασφάλειας που διακατέχει σήμερα όλο το προσωπικό ότι θα χάσει τη δουλειά του ή θα μετακινηθεί σε άλλες υπηρεσίες εκτός Υπουργείου.
- Να εκσυγχρονιστεί το θεσμικό πλαίσιο μελετών και εκτέλεσης δημοσίων έργων και να γίνουν επιτέλους οι αναγκαίες ρυθμίσεις που θα ανακόψουν πραγματικά τη βιομηχανία δικαστικών προσφυγών των αναδόχων, που στη μεγάλη τους πλειοψηφία ευδοκιμούν άδικα.
- Να σταματήσει η ιδιωτικοποίηση της παραγωγής των δημοσίων έργων με το πρόσχημα της δήθεν ευελιξίας και αποτελεσματικότερης λειτουργίας των ανωνύμων εταιρειών, χωρίς να αναφέρεται το πολλαπλάσιο λειτουργικό κόστος αυτών σε σχέση με το κόστος λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών, ο μη δημοσιονομικός και ουσιαστικός οικονομικός έλεγχος, η συνέχιση του πελατειακού συστήματος με την εξαίρεση της εφαρμογής του νόμου 2190/94, η απευθείας πρόσληψη παντός είδους συμβούλων.
Επιπλέον το νέο οργανωτικό σχήμα θα πρέπει να ακολουθεί τις παρακάτω αρχές:
- Διάκριση των επιτελικών και επιχειρησιακών οργανικών μονάδων.
- Διατήρηση του παραγωγικού ρόλου της ΓΓΥ μέσω των Ειδικών Υπηρεσιών Δημοσίων Έργων (ΕΥΔΕ) που παραμένουν στην ευθύνη της Κεντρικής Διοίκησης, αλλά πλέον σε μια νέα βάση.
- Σύσταση δομών για την ουσιαστική και αποτελεσματική τεχνική εποπτεία των νομικών προσώπων που εκτελούν δημόσια έργα αρμοδιότητας του Υπουργείου.
- Ανάληψη των αρμοδιοτήτων από τη ΓΓΥ σε όλες τις εκτελούμενες υποδομές από το Υπουργείο και συγκεκριμένα σιδηρόδρομοι και λοιπά μέσα σταθερής τροχιάς που υπάγονται στον Τομέα Μεταφορών, για την άσκηση ενιαίας πολιτικής στην υλοποίηση βασικών υποδομών.
- Δημιουργία Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών προκειμένου να καλυφθεί γεωγραφικά ο χώρος με μόνιμες δομές, που εκτός από την αποκατάσταση θα υλοποιήσουν και δράσεις πρόληψης των καταστροφών.
- Σύσταση Συμβουλίου των Γενικών Διευθυντών που θα επιτρέψει την ουσιαστικότερη συμμετοχή της φυσικής ηγεσίας της Γεν. Γραμματείας στη λήψη των σημαντικότερων αποφάσεων που αφορούν τον τομέα των υποδομών.
- Υπαγωγή στα συλλογικά όργανα της ΓΓΥ (Συμβούλιο τεχνικών έργων, μελετών κλπ.) των έργων παραχώρησης σε όλα τα στάδια εξέλιξης των έργων (σχεδιασμό, υλοποίηση, αξιολόγηση).
Στο πλαίσιο αυτό, η Π.Ο.Σ.Ε.Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. προτείνει επιγραμματικά τα παρακάτω:
1) Ένταξη των Γενικών Διευθύνσεων Διοικητικού και Οικονομικού στη Γενική Γραμματεία Υποδομών
- Ο τομέας των Υποδομών, τόσο από άποψη μεγεθών όσο και από άποψη εύρους πολιτικών είναι σημαντικά διευρυμένος και η διοίκησή του απαιτεί τον άμεσο έλεγχο των χρηστικών λειτουργιών. Να σημειωθεί ότι η Γ.Γ.Υ. έχει την ευθύνη της εποπτείας της κατασκευής των βασικών έργων υποδομής της χώρας, το προσωπικό κυμαίνεται σε 1200 περίπου άτομα (αποτελεί το 70% του προσωπικού του Υπουργείου) και η δραστηριότητά της εκτείνεται γεωγραφικά σε όλη τη χώρα. Επίσης, η επίτευξη αρκετών στόχων που τίθενται τελούν υπό αίρεση λόγω εμπλοκής υπηρεσιών εκτός του τομέα Υποδομών (οριζόντιες δομές) και ουσιαστικά ακυρώνεται οποιαδήποτε διαδικασία πραγματικής στοχοθεσίας.
- Σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι υπηρεσίες που υλοποιούν συγχρηματοδοτούμενα έργα, οφείλουν να έχουν διαχειριστική επάρκεια, η οποία δεν εξασφαλίζεται πλέον με την ένταξη των χρηστικών λειτουργιών στη Γεν. Γραμματεία του Υπουργείου
- Οι Γεν. Δ/νσεις Διοικητικού και Οικονομικού που θα υπαχθούν στη ΓΓΥ θα παρέχουν την διοικητική και οικονομική υποστήριξη όλων των υπηρεσιών του Υπουργείου.
2) Επανασύσταση των Τμημάτων Διοικητικού – Γραμματείας σε όλες τις Διευθύνσεις
Η κατάργηση των Τμημάτων Διοικητικού και Γραμματείας σε κάθε Διεύθυνση που εξυπηρετούσαν την άσκηση των επιχειρησιακών λειτουργιών τους, επέφερε σοβαρή δυσλειτουργία στις οργανικές μονάδες, μιας και δεδομένης και της πολυδιάσπασης της στέγασης δεν είναι δυνατό να εκτελούνται οι απαραίτητες ενέργειες που είναι αναγκαίες για τη λειτουργία τους, όπως διαχείριση εγγράφων και στοιχείων, γενικών αρχείων, διοικητικής μέριμνας, διαχείρισης προσωπικού (παρουσίες, άδειες, αναλήψεις καθηκόντων, αποχωρήσεις, τήρηση ατομικών φακέλων κλπ.), υποστήριξη επιτροπών διαγωνιστικών διαδικασιών, διαχείριση κίνησης κρατικών αυτοκινήτων κλπ. Στο πλαίσιο αυτό ζητάμε την επανασύσταση των Τμημάτων Διοικητικού – Γραμματείας σε όλες τις Διευθύνσεις.
3) Αναβάθμιση του ΚΕΔΕ
Πιστοποίηση του Κεντρικού Εργαστηρίου Δημοσίων Έργων (ΚΕΔΕ) και την επανασύνδεσή του με τα Περιφερειακά Εργαστήρια των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, τα οποία έχουν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους, με αποτέλεσμα να χάνεται η αποκτηθείσα τεχνογνωσία-εμπειρία και ο εργαστηριακός εξοπλισμός τους να παραμένει αναξιοποίητος και σε κεντρικό και σε περιφερειακό επίπεδο.
4) Τήρηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας των δημοσίων έργων και των μελετών (ΕΣΗΔΗΣ), από τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ., μέσω ανεξάρτητης ηλεκτρονικής πύλης εισόδου στο σύστημα, για τη διαχείριση των διαδικασιών ανάθεσης δημοσίων έργων – μελετών από τη ΓΓΥ.
5) Ενιαία αντιμετώπιση της συντήρησης του παράπλευρου οδικού δικτύου. με επανένταξη των αρμοδιοτήτων συντήρησης αυτοκινητοδρόμων οι οποίες μεταφέρθηκαν στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις, διότι είναι αδιανόητο τόσο το τμήμα της Κεντρικής Μακεδονίας, όσο και το Τμήμα της Αττικής να αντιμετωπίζονται ξεχωριστά, παραβλέποντας το αυτονόητο, ότι δηλαδή ο προγραμματισμός και η ευθύνη της συντήρησης του παράπλευρου οδικού δικτύου των αυτοκινητοδρόμων πρέπει να είναι ενιαία.
6) Επανένταξη των υπηρεσιών αποκατάστασης φυσικών καταστροφών και σύσταση Γενικής Διεύθυνσης Φυσικών Καταστροφών
Η Ελλάδα, η οποία από επίσημα στατιστικά στοιχεία κατέχει την 6η θέση ανάμεσα στις πιο ενεργές σεισμικά χώρες παγκοσμίως, στερείται ενός ολοκληρωμένου, σύγχρονου και αποτελεσματικού σχεδιασμού αντιμετώπισης των φυσικών καταστροφών και της αντισεισμικής θωράκισης. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι η διαχείρισή τους πρέπει να γίνεται κεντρικά από μόνιμες κρατικές δομές, ώστε να λειτουργεί οργανωμένα ολόκληρος ο μηχανισμός αντιμετώπισης των φυσικών καταστροφών, όταν μάλιστα οι εν λόγω υπηρεσίες δεν είναι μόνο υπηρεσίες αποκατάστασης σεισμοπλήκτων, αλλά κινητοποιούνται άμεσα μετά από μία φυσική καταστροφή (σεισμοί, πυρκαγιές, πλημμύρες, κατολισθήσεις κλπ.) σε θέματα αυτοψιών, ελέγχου και επανελέγχου επικίνδυνων κτιρίων, άρσεων επικινδυνοτήτων, κατεδαφίσεων επικίνδυνων και ετοιμόρροπων κτιρίων και εκτέλεσης επειγόντων δημοσίων έργων. Επιβάλλεται, επομένως, η επανένταξη των υπηρεσιών αποκατάστασης σεισμοπλήκτων μαζί με το έμπειρο προσωπικό τους στη Γενική Γραμματεία Υποδομών, οι οποίες μαζί με την Υπηρεσία Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων (ΥΑΣ) θα συγκροτήσουν τη νέα Γενική Διεύθυνση. Σε μια χώρα σαν την Ελλάδα με έντονη σεισμική δραστηριότητα, όπου απαιτείται άμεση επέμβαση για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από φυσικές καταστροφές, δεν είναι δυνατό οι αρμοδιότητες να είναι ¨διάσπαρτες¨ σε τρεις φορείς (στη Γενική Γραμματεία Υποδομών, στο Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις), γιατί είναι σαφές ότι στον επόμενο μεγάλο σεισμό θα προκύψει σοβαρό πρόβλημα συντονισμού.
7) Σύσταση ΕΥΔΕ Βορείου Ελλάδος
Να συσταθεί Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Βορείου Ελλάδας, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, που θα λειτουργεί ως Δ/νση με τμήματα Μελετών, Κατασκευής Έργων (Προϊσταμένη Αρχή) και Τμήμα Κατασκευής (Διευθύνουσα Υπηρεσία), με σκοπό τη διαχείριση των συμβάσεων κατασκευής και συντήρησης των έργων που αφορούν στην υλοποίηση των συγκοινωνιακών, υδραυλικών υποδομών εθνικού επιπέδου αρμοδιότητας της ΓΓΥ.
8) Οργανικές θέσεις στη Γενική Γραμματεία Υποδομών ή έστω σε επίπεδο Γενικής Δ/νσης
Να γίνει αυτοτελής και μόνιμη ανακατανομή των οργανικών θέσεων, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη ΓΓΥ σε επίπεδο Γενικής Γραμματείας ή έστω σε επίπεδο Γεν. Δ/νσης. Η κατανομή των Οργανικών Θέσεων σε επίπεδο τμήματος που ακολούθησε την εφαρμογή του νέου Οργανισμού προκάλεσε μεγάλες δυσχέρειες στη διαχείριση του προσωπικού και δεν παρείχε την ευελιξία που απαιτείται για υπηρεσίες που έχουν δυναμικό χαρακτήρα και απαιτούν ευχέρεια διορθωτικών κινήσεων όσον αφορά το προσωπικό τους.
9) Δικαίωμα υπογραφής σύμφωνα με τον ορισμό αρμοδιοτήτων στις δομές του Υπουργείου
Κατοχύρωση μέσω του νέου Οργανισμού του δικαιώματος υπογραφής των προϊσταμένων, ανάλογα με τις αρμοδιότητες των μονάδων τους (Γεν. Δ/νση – Δ/νση – Τμήμα). Η Διοίκηση των μονάδων πρέπει επιτέλους ν’ αποκτήσει ανεξαρτησία και να μην κωλυσιεργεί σε κάθε αλλαγή πολιτικής ηγεσίας, αναμένοντας τις νέες μεταβιβαστικές αποφάσεις που συχνά καθυστερούν για μεγάλα χρονικά διαστήματα, με αποτέλεσμα να εμποδίζεται η ομαλή λειτουργία των υπηρεσιών ακόμα και για ζητήματα καθημερινότητας.
|